Яма Брахмачаря – самоконтрол
Брахмачаря е четвъртата яма.
Брахмачаря означава самоконтрол или самодисциплина. Дисциплиниран ученик, който изучава писанията, се нарича брахмачари.
Притча за Шука – велик брахмачари
Синът на мъдреца Вяса, Шука, бил велик брахмачари. Като малко момче бащата на Шука го изпрати да учи при мъдреца Брихаспати. Шука бил запален и интелигентен ученик и придобил много предмети. Когато Шука се върна у дома, той продължил да учи и да се моли.
Минали няколко години, Мъдрецът Вяса си помислил: „Шука вече е млад мъж. Време е да се ожени.” Вяса предложил Шука да се ожени, но той отговори: „Не, искам да стана саняси и да постигна спасение“.
Ученият мъдрец Вяса научил сина си на много други философски писания. Въпреки това Шука жадувал за знания. Тогава Вяса посъветвал сина си: „Потърси Джанака, царя на Митила, и се учи при него. Той е най-мъдрият човек на земята.” Шука тръгнал към далечното кралство. Тойпътувал през планини и гори в продължение на две години. Накрая Шука пристигнал в двореца на Джанака.
Чрез своите йогийски сили крал Джанака вече знаел за пристигането на Шука и целта на посещението му. Той решил да тества Шука. Той инструктирал стражите да не почитат и не
приветстват Шука пред портите на двореца. Шука бил накаран да чака три дни. Той чакал търпеливо, необезпокояван от този неприветлив прием.
На четвъртия ден Джанака пристигна пред портите, посрещна Шука и го заведе в стаята за гости. Там на Шука бяха осигурени всички удобства. Къпеха го в ароматна вода, обличаха го в копринени дрехи и му даваха вкусна храна. Шука не показа алчност или голяма наслада от тези луксове. Вместо това той прекарваше дните си в медитация и молитва.
Тъй като нито обидите, нито луксът засегнали Шука, крал Джанака решил да го подложи на последно изпитание. В прекрасната зала, пълна с ослепителни изпълнители, крал Джанака дал на Шука купа пълна с мляко. „Направете седем обиколки на тази зала без да разлеете нито една капка мляко“, каза кралят. Шука взел купата и обиколил без усилие голямата зала седем пъти покрай великолепните придворни, въртящите се танцуващи момичета и музикантите, без да разлее капка мляко.
Крал Джанака бил възхитен. „Шука“, казал той, ти си несравним в самоконтрола и самодисциплината си. Няма на какво да те уча. Продължавайте своите практики и ще
постигнете върховното просветление”.
Брахмачаря. Тълкува се като контрол на инстинктите, най-често сексуални. Но е важно да се отбележи, че това е и контрол на всички други физически нужди – кратък сън, проста липса на храна, ограничаване на телесните удоволствия. Този, който е установен в Брахмачаря, получавал възможността да предава знания си, а тези които го слушали, усвоявали добре информацията.
Брахмачаря на тяло, речта и ума.
Патанджали в Йога Сутрите подчертава значението на въздържанието на тялото, речта и ума.
Това не означава, че йога философията е само за самотници. Брахмачаря не зависи от това дали човек е необвързан или живее семеен живот. Той трябва да въплъщава най-висшите прояви на брахмачаря в ежедневния живот. Без да изпитате човешката любов и щастие, е невъзможно да познаете божествената любов. Почти всички йоги и мъдреци от древна Индия са били женени, семейни хора.
Установявайки се в Брахмачаря, практикуващият придобивал запас от жизненост и енергия, смел ум и силен интелект.