Дхяна е седмият етап на Ащанга йога
Дхяна е седмият етап на Ащанга йога. Дхяна означава медитация, съзерцание или размисъл върху Бог.
Дхяна означава поглъщане Това е изкуството на самоизследване, размисъл, фино, внимателно наблюдение или търсене на Безграничното в себе си. Това е наблюдение на физическите процеси, протичащи в тялото, изучаване на психичните състояния и дълбоко съзерцание Означава гледане навътре , в най-вътрешната си същност Дхяна е откриването на Върховното същество.
Притча за Дхяна
Отшелникът Валмики е добър пример за някой, дълбоко погълнат от медитацията.
Странно , Валмики е бил бандит в ранния си живот. Един ден той се натъкнал на седемте мъдреци, които пътували през гората. Валмики поискал да му предадат всички ценни неща, които имат.
Мъдреците предложили на Валмики да се срещне със семейството си и да ги попита дали ще споделят греховете му, както споделят ограбеното му богатство. Валмики изтичал при семейството си и им задал този въпрос. Той бил ужасен, когато съпругата и децата му отказаха да споделят отговорността за неговите злодеяния.
Валмики се втурнал обратно при мъдреците и поискал прошка от тях. „Покажи ми пътя, по който мога да стана добър човек“, помолил го той.
След това мъдреците го помолили да пее “Мара”, името на Бога на смъртта.
Веднага разбойникът седнал под дървото и започнал да скандира „Ма-ра, ма-ра. Той пеел дълго време и постепенно пеенето му станало по-чисто. Тогава разпяването му се промени от “Ма-ра, Ма-ра, Ма-ра на Ра-ма, Ра-ма, Ра-ма”. Четири години Валмики непрекъснато пеел Името на Господ Рама.
Бели мравки покрили медитиращия отшелник под могила от пръст, но Валмики все още бил погълнат от своята медитация.
Много години по-късно седемте мъдреци отново преминали през същата гора. Те чули песента „Ра-ма, Ра-ма, Ра-ма“, идваща от мравуняка. Когато мъдреците счупили хълма открили Валмики, потопен в медитация. Тъй като го намерили в могила от бели мравки «валмики», те го кръстили Валмики. Години по-късно мъдрият мъдрец Валмики композирал великият Рамаяна.
Точно както водата придобива формата на съд, така и умът, съзерцавайки обект, приема формата на този обект. Дхяна е дълбока концентрация. Когато концентрацията се поддържа непрекъснато -възниква състояние на дхяна – медитация.