Вирабхадрасана 1
Вира означава войн, а бхадра означава най-добрият. Вира Бхадра бил могъщ войн. Той бил въоръжен с лък, бойна брадва, диск, боздуган и тризъбец. Вирабхадрасана 1 – поза на воин 1 се отнасят в Айенгар йога към група “Изправени асани”. Пози от клас “изправени асани” препоръчани на всички практикуващи, особено в първите 5 години от практиката им.
Легенда за Вирабхадра
В индуистките предания има легенда. Светец Дакша организирал ритуал на жертвоприношение и поканил всички, с изключение на най-малката дъщеря Сати и нейния съпруг Шива, които Дакша презирал (въпреки факта, че Шива бил върховният владетел на вселената). Сати чул новината за това и поканил Шива да се появи на тържеството. Обиден от Шива, той решил да не ходи. Сати, обидена от отказа на баща си да признае брака й със съпруга й, решава да отиде сама.
Когато пристигнала, Дакши започнала да я обижда, което предизвикало подигравки от страна на поканените. Сати била натъжена и унизена от спора с баща си. Когато баща й отново се опитал да я тормози, тя мълчаливо приела всички обиди с надеждата да защити съпруга си. Тя треперела от отвращение и негодувание от това колко жестоко се бе отнесъл Дакша с нея. Сати решила да прекрати семейните връзки с баща си. Тя минала покрай Дакша и седнала на мястото за медитация на земята. Затваряйки очи, представяйки истинската си същност, Сати изпаднал в мистичен транс. Тя започнала да увеличава вътрешния си огън чрез йогийски упражнения, докато тялото й се запалило.
Когато Шива научил за смъртта на Сати, той бил съсипан. Той откъснал кичур от косата си и го хвърлил на земята, от която излязъл могъщ войн. Шива нарече този войн Вирабхадра. Вира (герой) + Бхадра (велик). Той наредил на Вирабхадра да отиде на ритуала и да унищожи Дакша и всичките му гости.
Вирабхадра дошъл на празника с мечове в двете ръце. Той избухнал на празника – това е първият аспект (Вирабхадрасана I). Помитайки всичко по пътя си, Вирабхадра отишъл при Дакша – това е вторият аспект (Вирабхадрасана II). Движейки се бързо и точно, той отрязал главата на Дакша с меча си – това е третият аспект (Вирабхадрасана III).
След отмъщението си Шива изглежда поглълнал Вирабхадра. Гневът му бил успокоен, но след този момент той бил изпълнен със скръб. Тъгата му се преврърнала в състрадание, когато видял последствията, кървавата работа на Вирабхадра. Шива намерил безглавото тяло на Дакша и му дал глава на козел, връщайки Дакша към живот. Връщайки се към живота, Дакша призовал Шива за прошка и го похвалил, като рецитирал хиляда имена.
Това е историята на могъщия герой Вирабхадра. Следващия път, когато практикувате една от вариациите на Вирабхадрасана, си спомнете митичната легенда, която го е породила.
Как да изпълнявате поза
1. Застанете в Тадасана.
2. Скочете и разперете краката си на 110-115 см един от друг и ръцете си настрани. Застанете на една линия, пръстите на краката са насочени напред и дланите обърнати надолу.
3. Обърнете дланите нагоре. Вдигнете ръцете си. Дръжте лактите прави.
4. Обърнете десния си крак навън на 90о и левия на 60° Завъртете бедрата си и завъртете гръдния кош надясно.
5. Свийте коляното си, за да образувате прав ъгъл.
6. Дръжте бедро на левия си крак активно. Погледнете нагоре към върха на пръстите си. Това е Вирабхадрасана I.
7. Повторете позата в другата посока
8. Върнете се в позиция 3 и скочете обратно към Тадасана.
Задръжте поза 30 секунди в една посока
Какво да правите:
Бъди активен и силен като войн.
Дръжте гръбнака от самата опашна кост
Какво да не правите:
Не се навеждайте напред.
Ползи
Увеличава издръжливостта.
- Развива белите дробове и гръдния кош
- Укрепва раменете и мускулите на гърба.
Тонизира глезените и коленете, а също така изгаря мазнините в областта на таза и бедрата
На енергийно ниво асаната е подходяща за работа с намерение. В крайна сметка, за да изпълните позицията на воин, трябва да съберете волята да стоите неподвижно, смело и спокойно да гледате в далечината. Мощната концентрация и дори спокойното дишане помагат да се реализира намерението на практикуващия. Смята се също, че Вирабхадрасана I стимулира чакрите Муладхара и Свадхистана. Когато застанем в позицията на воин, краката ни са здраво притиснати към пода и се стремим да стоим на място, като неразрушима скала, която може да символизира вкореняване, сила, енергия, воля, непоколебимост. Като могъщ воин, създаден от Шива, йогинът стои в тази асана. Тялото му е силно, а умът му е спокоен, той излъчва увереност и сила.
Харесайте видеото и следвайте ме на моя Youtube канал
Искате да подобрите практиката си? Включвайте се в моите онлайн практики!